Bodhisattva 37 toimimisviisi 
           
        
        Austus Avalokitešvarale! 
        Kummardan  aupaklikult kolme uksega (keha, kõne ja meelega) Ülimate Õpetajate ja Kaitsja  Tšenrezigi (Avalokitešvara) ees, kes tühjust mõistes küll teab, et ükski ilming  ei tule ega lähe, tegutseb siiski raugematult kõigi olendite hüvanguks. 
        Lõpliku täiuse  saavutanud budad, tõelise õnne ja heaolu allikad, on jõudnud virgumisele Ülima  Dharma teostamise teel. Ja kuna selleks on vaja teada, kuidas Dharma järgi  toimida, selgitan Buddha Poegade – bodhisattvate toimimisviise. 
        1  
          Saavutanud läbi  raskuste selle väärtusliku inimelu, naudingute ja õnne laeva, kuula, mõtiskle  ja mediteeri lakkamatult päevad ja ööd, et ületada sansaaraookean ning juhtida  vabanemisele nii ennast kui teisi. Selline on bodhisattva toimimisviis. 
        2 
          Omastesse  kiindunud meel pulbitseb nagu vesi. Vaenlasi vihkav meel põleb nagu tuli.  Teadmatusest tumenenud meel eksleb õige ja vale vahel. Hülga kodu ja isamaa  harjumuspärane ümbrus. Selline on bodhisattva toimimisviis. 
        3 
          Kui hoiduda  meelepetteist tulvil paikadest, hakkavad häirivad emotsioonid järk-järgult  taanduma. Kui puuduvad eksitajad, kasvab vooruslikkus iseenesest. Kui meel on  kirgas, selgineb ka arusaam Dharmast. Eraldu üksildasse paika. Selline on  bodhisattva toimimisviis. 
        4 
          Kauaaegsed  kaaslased lahkuvad üksteisest. Vaevaga kogutud jõukus ja vara jääb maha.  Teadvus hülgab keha, kus ta viibis kui teeline võõrastemajas. Ütle end lahti  sellest elust. Selline on bodhisattva toimimisviis. 
        5 
          Halvas  seltskonnas kasvavad Kolm Meelemürki (iha, viha ja teadmatus), kuulamine,  mõtisklemine ja mediteerimine jäävad unarusse ning armastus ja kaastunne  kaovad. Hülga halvad kaaslased. Selline on bodhisattva toimimisviis. 
        6 
          Õilsate õpetajate  toel pahed hääbuvad ja head omadused kasvavad nagu noorkuu. Pea õilsaid  hingeõpetajaid oma kehastki kallimaks. Selline on bodhisattva toimimisviis. 
        7 
          Kuidas saavad  meid päästa maised jumalad, kes on ise sansaara kütkeis? Seepärast otsi  varjupaika Kolmes Kalliskivis (Buddhas, Dharmas ja Sanghas), mis on vaba kõikidest  pettekujutelmadest. Selline on bodhisattva toimimisviis. 
        8 
          Buddha sõnul on  kõik kolme madalama ilma talumatud kannatused väärtegude vili. Seepärast ära  tee iialgi halba, isegi mitte oma elu päästmise nimel. Selline on bodhisattva  toimimisviis. 
        9 
          Kolme ilma  naudingud on nagu kastepiisk rohukõrrel – vaid mööduv viiv, mis haihtub hetkes.  Püüdle ülima virgumise igavesti püsiva seisundi poole. Selline on bodhisattva  toimimisviis. 
        10 
          Kuni kannatavad  emad, kes on alguseta ajast saadik meie eest hoolt kandnud, siis mis kasu on  meil oma õnnest? Seepärast arenda endas virgumismeelt, et aidata vabanemisele  kõik tajuvad olendid. Selline on bodhisattva toimimisviis. 
        11 
          Eranditult  igasugune kannatus tuleneb soovist saavutada isiklikku õnne. Täiuslikuks budaks  saadakse tänu omakasupüüdmatule meelele. Seepärast vaheta oma õnn teiste  kannatuste vastu. Selline on bodhisattva toimimisviis. 
        12 
          Isegi kui keegi  suurest saamahimust varastab või laseb teistel röövida kogu su vara, pühenda  neile oma keha, omand ja kolme aja jooksul kogutud voorused. Selline on  bodhisattva toimimisviis. 
        13 
          Isegi kui sul  tahetakse täiesti süütuna pea maha lüüa, võta kaastunde väel enda kanda kõik  nende halvad teod. Selline on bodhisattva toimimisviis. 
        14 
          Kui keegi peaks  levitama sinu kohta lugematutes ilmades kõikvõimalikku solvavat laimu, räägi  omakorda tolle isiku omadustest kiitvalt ja armastavalt. Selline on bodhisattva  toimimisviis. 
        15 
          Kui keegi peaks  paljastama avalikkuse ees sinu vigu ja rääkima sinust halvustavalt, avalda  talle alandliku meelega austust ja suhtu temasse kui vaimsesse õpetajasse.  Selline on bodhisattva toimimisviis. 
        16 
          Kui sind peab oma  vaenlaseks keegi, kelle eest sa oled hoolitsenud samasuguse armastusega nagu  ema oma lapse eest, pea teda oma südames sama kalliks nagu ema põdurat last.  Selline on bodhisattva toimimisviis. 
        17 
          Kui sinuga  samaväärne või sinust alam isik suhtub oma uhkuse tõttu sinusse põlgusega,  austa teda nagu oma õpetajat ja sea ta endast kõrgemale. Selline on bodhisattva  toimimisviis. 
        18 
          Kui sa elad  vaesuses, teiste poolt põlatuna, kui sa vaevled raske haiguse või murede käes,  ära lange meeleheitesse, vaid võta enda kanda ka kõigi ülejäänud olendite  väärteod ja kannatused. Selline on bodhisattva toimimisviis. 
        19 
          Kui sa oledki  kuulus ja paljude poolt austatud või nii palju rikkusi omandanud nagu  (küllusejumal) Vaišravana, siis mõistes kogu maise õnne tühisust, ei muutu sa  uhkeks ega üleolevaks. Selline on bodhisattva toimimisviis. 
        20 
          Ükskõik kui palju  väliseid vaenlasi sa ka ei alista, tekib neid üha juurde senikaua, kuni sa pole  alistanud oma sisemist vaenlast – viha. Seepärast talitse oma meelt ning täida  see armastuse ja kaastunde väega. Selline on bodhisattva toimimisviis. 
        21 
          Ükskõik kui palju  naudinguid meie meel ka maitseb, ajavad need nagu soolvesi himu ainult  suuremaks. Hülga sedamaid kõik, mis tekitab klammerdumist ja kiindumist.  Selline on bodhisattva toimimisviis. 
        22 
          Kõik nähtused on  meie oma meele moodustised. Algselt on meie meele loomus vaba mõistelisest  eristamisest. Seda teades ei hakka meel enda ja teiste vahel vahet tegema.  Selline on bodhisattva toimimisviis. 
        23 
          Kui miski köidab  sinu meelt, siis suhtu sellesse nagu vikerkaarde suvetaevas – nagu ilusasse  silmapettesse – ning hoidu sellesse klammerdumast ja kiindumast. Selline on bodhisattva  toimimisviis. 
        24 
          Mitmesugused  kannatused on nagu lapse surm unenäos. Illusoorsete nähtumuste pidamine  tõeluseks kurnab. Seepärast, sattudes ebasoodsatesse oludesse, suhtu neisse kui  pettekujutlustesse. Selline on bodhisattva toimimisviis. 
        25 
          Kui virgumise  poole püüdleja peab olema valmis loobuma isegi oma kehast, mis siis veel  rääkida kõigest muust välisest. Seepärast ole helde, lootmata vastutasu või  head karma vilja. Selline on bodhisattva toimimisviis. 
        26 
          Kui me ei suuda eksliku  käitumise tõttu saavutada isegi oma eesmärke, siis on naeruväärne soov püüda  täita teiste eesmärke. Seepärast ela vooruslikult ja hoidu maistest  pürgimustest. Selline on bodhisattva toimimisviis. 
        27 
          Bodhisattva  jaoks, kes soovib koguda vooruse rikkust, on kõik need, kes talle halba teevad,  nagu hinnaline aare. Seepärast arenda endas kannatlikkust, milles puudub  pahameel ja vihavaen. Selline on bodhisattva toimimisviis. 
        28 
          Kui isegi  šraavakad ja pratjekabudad, kes pürgivad täiusele ainult iseenda hüveks,  püüdlevad nii innukalt, nagu kustutaks nad tuld oma juustes, siis pinguta ka  sina niisamuti kõikide olendite hüvanguks – mis on kõigi heade omaduste läte.  Selline on bodhisattva toimimisviis. 
        29 
          Jõudnud  arusaamisele, et häirivaid emotsioone (meelemürke) saab hävitada ainult  häirimatust meelerahust ja keskendumisest (śamatha) lähtuva  sisekaemusega (vipaśyanā), mediteeri keskendunult, kuni ületad neli  kujuta mõtluse tasandit. Selline on bodhisattva toimimisviis. 
        30 
          Kui puudub ületav  mõistmine (prajñā-pāramitā), ei piisa viiest ülejäänud ületavast  täiusest, et virgumiseni jõuda. Seepärast mediteeri ületava tarkuse üle, mis on  ühendatud oskuslike meetoditega (kaastundega), et ületada Kolme Ilma  eristamine. Selline on bodhisattva toimimisviis. 
        31 
          Kui oma tegusid  ja tundeid ei teadvustata ning vead jäävad tähelepanuta, järgitakse Dharmat  ainult näiliselt ja nii võidakse tegutseda Dharma vastu. Seepärast jälgi  lakkamatult oma eksimusi ja vigu ning hülga need. Selline on bodhisattva  toimimisviis. 
        32 
          Kui keegi  häirivate emotsioonide mõjul osutab teise bodhisattva vigadele, kahjustab ta  sellega ainult iseennast. Seepärast ära arvusta nende vigu, kes on astunud  (Mahajaana) Suurde Sõidukisse. Selline on bodhisattva toimimisviis. 
        33 
          Kihk pälvida  hüvesid ja austust põhjustab tülisid ning on takistuseks kuulamise,  mõtisklemise ja mediteerimise harjutamisel. Seepärast loobu kiindumisest  sõpradesse, sugulastesse ja heategijatesse. Selline on bodhisattva  toimimisviis. 
        34 
          Et käredad sõnad  haavavad teiste meelerahu ega sobi kokku bodhisattva käitumisviisiga, hoidu  jämedast kõnepruugist, mis võib häirida teisi. Selline on bodhisattva  toimimisviis. 
        35 
          Kui häirivad  emotsioonid (meelemürgid) on muutunud harjumuspäraseks, on neist (vastumürgi  abil) raske vabaneda. Võttes appi tähelepanelikkuse ja teadvustamise relva,  hävita sellised häirivad emotsioonid nagu iha niipea, kui nad tärkavad. Selline  on bodhisattva toimimisviis. 
        36 
          Lühidalt, mida  iganes sa ka ei tee, tuleks endalt küsida: milline on minu meeleseisund? Ole  alati tähelepanelik ja teadlik ning tööta teiste hüvangu nimel. Selline on  bodhisattva toimimisviis. 
        37 
          Pühenda voorused,  mis sa sellisel moel tänu oma pingutustele oled saavutanud, ja tarkus, mis  täielikult mõistab Kolme Ilma, lugematute olendite kannatuste kaotamiseks.  Selline on bodhisattva toimimisviis. 
        Toetudes kõige  pühamate õpetajate seletustele suutrate, tantrate ja nende kommentaaride  tarkuste kohta, panin ma need kolmkümmend seitse bodhisattva toimimisviisi  kirja nende jaoks, kes soovivad astuda bodhisattva teed. 
        Minu kesise  mõistuse ja vähese õpetatuse tõttu puudub siin poeesia, mis rõõmustaks  õpetlasi, ometi, kuna ma olen lähtunud suutratest ja kõige pühamate õpetajate  sõnadest, on need bodhisattva toimimisviisid minu meelest õiged. 
        Siiski, kuna  minusuguse kesise mõistusega on raske mõõta bodhisattvate tegusid, palun ma  pühakutel suhtuda heatahtlikult vasturääkivustesse, arusaamatustesse ja  teistesse vigadesse. 
        Sellest tööst  tärkava vooruse läbi saagu kõik olendid Kaitsja Tšenrezigi sarnaseks, kes  kõrgeima bodhitšitta – suhtelise ja absoluutse virgumismeele – valdajana on  vaba nii sansaara kui nirvaana piirangutest. 
      See teos on  kirjutatud nii enda kui kõigi teiste hüveks tekstitundja ja seletaja munk Thogme  poolt Ngülchu Rincheni koopas.        |