Vaade Tsekarmo kloostrile

TIIBETI MUNKADE KONTSERT

Kontserdil esitavad  mungad budistlikke rituaale ja tantsivad suurte iga-aastaste kloostrifestivalide tantse. Programmi teine osa tutvustab Himaalaja ilmaliku kultuuri. Kahe ilmaliku tantsija esituses saab näha muistse kuninga Gesari etteastet ning nomaadide laule-tantse. 
Kõik esitatavad rituaalid sügavalt tähendusrikkad ja sümboolsed: Mahakala tants, Musta Mütsi tants, egost-loobumise Tšöd-meditatsioon jne. Nende ettekandmise aluseks on Buddha õpetuste kõige tähtsam põhimõte – armastav hoolivus ja kaastunne. Rituaalide eesmärk on aidtata ja innustada inimesi jõuadma oma eksistentsi põhiväärtuste äratundmise ja teostamiseni. Kõik tantsud ja laulud on rühma liikmed pärinud traditsiooni kohaselt oma eelkäijatelt. 


Vaimuliku osa etteaste kaheksa munga esituses:
1. Atši kutsumine, Atši Tšökji Dolma on ajalooline naisjoogi.  Ta  ilmus Buddha õpetuse ja eriti tiibeti budismi drikung kagjü koolkonna kaitsjana.  Atši kutsumise laul palub õnnistust meie igapäeva elule.
2. Mahakala tants Buddha algne tarkus võidab kõige negatiivse, see kehastub raevuka Mahakala kujul. Jõulised liigutused ja hirmuäratavad maskid väljendavad tohutut jõudu, et purustada kõikide olendite halvad meeleseisundid (iha, viha ja teadmatus).
3. Vairocana Mudra: Vairocana buddha asub mandala keskel. Vairocana rituaal on püha ja võimas. Seda esitatakse koos mudrade ehk valgustunud olenditelt pärit žestidega.
4. Kunrig- valgustunud olendite märk: Kunrig on eriline tantristlik meetod, mille abil on võimalik puhastada meie halb karma. Igat sõna retsiteeritakse äärmise hoolikusega, sest kasutatakse valgustunud olendite salajast keelt. Mungad istuvad buda riietes ja asendis ning suhtlevad valgustunutega oma keha, kõne ja meelega.
5. Tšödi meditatsioon: rituaal, kus sügava visualiseerimise ja laulmise käigus ohverdatakse mõtteliselt oma keha kõikidele kuue ilma olenditele. Keha ohverdamine sümboliseerib oma ego läbilõikamist. Rituaali saadavad damaru trummide ja kellade helid. Rituaali nägemine ja kuulmine aitab ravida kehalisi vaevusi ja vaimseid häireid.
6. Musta mütsi tants: keerukas rituaal, mille esitamine võtab kloostrites sageli mitu päeva. Rituaali eesmärk on kõrvaldada takistusi igapäevaelust. Raevukana tunduvad liigutused on ajendatud tegelikult ületavast armastusest ja kaastundest.
7. Hirve tants: tantriliste olendite ülevas ilmas muutuvad kõik elusolendid valgustunute sarnasteks. Hirv sümboliseerib meessoost kaitsejumalust, kelle liigutused kutsuvad esile vaimse arenemise jõudu ja takistustega hakkama saamist.
  
Ilmalikud tantsud:
1. Valitseja Gesar: 11. sajandist pärit lugulaul Lingi nimelise maa kangelaslikust valitsejast Gesarist. Tema kohta käival pärimusel põhineb tiibeti rahvuseepos “Gesar Ling”.
2. Acharya tants: Acharia on sanskriti keele termin ja tähendab  „suur õpetlane “. Seda tantsu ei esitata ainult rituaalsete tseremooniate ajal, vaid ka uue aasta pidustuste ja rahvapidude ajal. Acharia tants on lõbus ja humoorikas.
3. Nomaadide laul ja muusika: laul ja tants kuulub Himaalaja mägiplatoode nomaadide igapäevasesse ellu.
4. Heaendelised palved: kontsert lõpeb heaendeliste palvetega, et tuua soodsaid tuuli ja vaimset edenemist meie ellu. Kõik etenduse ajal kogutud pälvimused pühendame kõigile olenditele.


Tsekarmo mungad ehitavad uut stuupat, suvi 2009.

Kontserditelt saadud tulu läheb sajanditevanuse Tsekarmo kloostri (Ladakhis Tingmosgangi külas) restaureerimiseks ja vanadele munkadele elamiseks mõeldud osa ehituse lõpetamiseks.

Tsekarmo klooster asub Himaalaja mägedes Ladakhis Tingmosgangi küla lähedal kaljude rüpes. Tsekarmo on vana, kaunis ja õnnistatud klooster, asutatud 18.sajandi alguses. Tsekarmos on vana väike templiruum, sinna juurde kuuluvad elu- ja abiruumid, suur loodusliku allikaga roheline aed ning koobas. Praegu on kloostriga seotud 50 erinevas vanuses munka, kuid kloostri halbade elamistingimuste ning ruuminappuse tõttu ei ole neil võimalik seal koos elada. Kloostri elluäratamiseks otsustasid kloostri aktiivsed mungad ja kohalikud inimesed alustada fondi loomisega.


Tsekarmo kloostri vana tempel

Ladakh- “Väike Tiibet”
Ladakh on hõredalt asustatud (260 000 elanikku) piirkond Himaalaja läänepoolsetes mägedes, mille keskmine kõrgus on 3000 m üle merepinna. Valdav osa  Ladakhist kuulub tiibeti kultuuriruumi, nii kutsutakse seda paikkonda seetõttu sageli hellitavalt “Väikeseks Tiibetiks”.
Ladakhil on selja taga tuhandeaastase kuningriigi ajalugu, mille lõpetas 1949.aastast lahvatanud India, Pakistani ja Hiina territoriaalne konflikt. Ladakh oli pikalt India ja Hiina vaheliseks puhvertsooniks ja avati alles 1974. aastal väliskülastajatele.  Kaasajal kuulub piirkond Indiale. Ladakhlastel on olnud õnne, kui mõelda Tiibeti kurvale saatusele, sattuda demokraatliku India valitsuse alla.
Ladakhi inimesed on südamest tänulikud igaühele, kes aitavad koostöö, annetuste ja kontserdist osavõtuga. Ladakhlased on teile kõigile väga tänulikud.


Tsekarmo kloostri uus osa valmimas 2009.

Dalai-lama soovituskiri Tsekarmo munkade kontserttuurile.


 

                      ©2008-2010 Drikung Kagyu Ratna Shri Keskus, All Rights Reserved